آشنایی با یک روش جلوگیری از بارداری ؛ ” آی . یو. دی. (I.U.D) “


آی . یو. دی. (I.U.D)
 
آی . یو. دی. (I.U.D) حروف اول کلمات Intra Uterine Device به معنای وسیله داخل رحمی می باشد . آی . یو . دی. یک وسیله کوچک پلاستیکی می باشد که توسط پزشک یا ماما در داخل رحم خانمها قرارداده می شود .

برای عده بسیاری از خانمها ، استفاده از آی . یو . دی. می تواند بسیا رموثر و مناسب باشد تا از حاملگی های ناخواسته جلوگیری نماید .

 دو نوع آی . یو. دی. وجود دارد که عبارتند از:
 ۱)
آی . یو. دی. های مسی
 ۲)
آی . یو. دی. های حاوی هورمون پروژسترون
آی . یو. دی. های مسی را می توان تا ده سال هم در مهبل باقی گذاشت و از مزایای آن استفاده نمود. این نوع آی . یو. دی. های امروزه یکی از موثرترین وسایل جلوگیری از بارداری می باشند ، بطوریکه از هر ۱۰۰ خانمی که از این وسیله استفاده می نماید فقط یک نفر دچار حاملگی ناخواسته می شود.
 
آی . یو. دی. های حاوی پروژسترون که به ”پروژستاسرت ” (Progestasert) نیز معروف می باشند را باید هر سال عوض نمود .

تاثیر ای آی . یو. دی. ها نیز در جلوگیری از بارداری زیاد می باشد بطوریکه از هر ۱۰۰ خانمی که از این وسیله استفاده می کنند ، فقط حدود ۳ نفر دچار حاملگی ناخواسته می شوند . وجود هورمون پروژسترون در این نوع از آی . یو. دی. ها باعث کاهش خونریزی و انقباضهای رحمی می گردد که در هنگام استفاده از آی . یو. دی. معمولا ایجاد میشود.
 
 
نحوه عملکرد آی یودی. ها
 
 
مکانیزم دقیق عمل آی . یو. دی. ها هنوز بطور کامل مشخص نشده است . آی . یو. دی. باعث یک واکنش التهابی در دیواره رحم می شود که این التهاب با انتقال اسپرم و تخمک ها جلوگیری می نماید . وجود مس در آی . یو. دی. باعث تشدید این پاسخ التهابی می گردد .

تحقیقات نشان داده است که این واکنش التهابی بطور مشخصی باعث کاهش میزان لقاح شده و شانس بقای جنین را در صورت بروز لقاح کاهش می دهد . بعلاوه خود فلز مس برای اسپرمها سمی می باشد . و بسیاری از اسپرمها از بین خواهند رفت . اسپرمهای کمی هم که زنده می مانند و خود را به تخمک می رسانند احتمال خیلی کمی دارد که توانایی بارور کردن تخمک را داشته باشند .
 
 
 
افرادی که می توانند از آی . یو. دی. استفاده کنند
 
 
خانمهایی که هیچگونه سابقه ابتلا به عفونت یا التهاب لگن را ندارند می توانند از آی . یو. دی. برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایند. خانمهایی که تا کنون هیچگونه حاملگی نداشته اند بخاطرعوارض خونریزی و انقباضهای رحمی که ممکن است بر اثر آی . یو. دی. ایجاد شود به میزان بیشتری از سایر خانمها ممکن است خواهان عدم استفاده از آی . یو. دی. شوند . همچنین در این خانمها احتمال افتادن به بیرون آی . یو. دی. بیشتر از خانمهایی است که قبلا سابقه حاملگی داشته اند . بطور کلی توصیه می شود که خانمهایی که دارای مشکلات زیر هستند از آی . یو. دی. استفاده نکنند:
 *
انقباضهای شدید رحمی د رهنگام قاعدگی
 * خونریزیهای شدید در هنگام قاعدگی
 *
کم خونی و سایرخونریزیها
 *
وجود ناهنجاری هایی در رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها
 *
تست اسمیر غیر طبیعی
 *
سابقه حاملگی خارج رحمی
 *
وجود بعضی از اختلالات دریچه قلب
 *
وجود حساسیت یا آلرژی به مس ( در مورد آی . یو. دی. های مسی)
 *
سابقه ابتلا به بیماریهای عفونی مقاربتی
 *
وجود بیماری هایی مثل مرض قند (دیابت) ، سرطان خون ( لوسمی) و ایدز که می توانند باعث افزایش احتمال بروز عفونت شوند.
 
 
 
عوارض جانبی شایع آی . یو. دی. ها
 گاهی اوقات بعضی از خانمها یی که از آی . یو. دی. استفاده می کنند ممکن است در طی قاعدگی های خود دچار انقباضهای شدید رحمی ، افزایش خونریزی و کمر درد و یا پشت درد شوند . مصرف قرصهای ایبوپروفن درهنگام شروع قاعدگی می تواند به کاهش این مشکلات کمک نماید . حدود ۱۰ تا ۱۵ در صد خانمها بخاطر بروز این گونه درد ها و خونریزیها در طی سال اولی که از آی . یو. دی. استفاده کرده اند اقدام به بیرون آوردن آن می کنند . در طی سال های بعدی این میزان کاهش یافته و به ۳ درصد می رسد . خانمهایی که قبلا بچه هایی به دنیا آورده اند در هنگام مصرف آی . یو. دی. کمتر دچار خونریزی و درد می شوند و بنابراین احتمال کمتری دارد که به این دلایل اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. نمایند .
 
 
 
خطرات استفاده از آی . یو. دی. ها
 
 
این خطرات عبارتند از :
 ۱)
عفونت یا التهاب لگن- یک عفونت جدی رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها می باشد که می تواند باعث نازایی عقیم شدن و دردهای مزمن شود . خطرایجاد بیماری التهاب لگن در طی ۲۰ روز اول نصب آی . یو. دی. بسیار زیاد می باشد. در طی این مدت از هر ۱۰۰۰ خانمی که آی . یو. دی. گذاشته است ۱۰ نفر به التهاب لگن دچار می شود اما از روز ۲۱ به بعد این میزان کاهش یافته و از هر ۱۰۰۰ خانم ، فقط یک نفر بر اثر نصب آی . یو. دی. دچار التهاب لگن میگردد . علایم و نشانه های التهاب لگن عبارتند از: درد های شکمی ، درد در هنگام مقاربت ، خونریزی یا ترشح از مهبل و تب . در هنگام مواجه شدن با چنین علائمی ، سریعا با
 
پزشک خود تماس بگیرید.
 ۲)
سوراخ شدن رحم – در موارد نادری ممکن است ایجاد شود . درچنین مواقعی آی . یو. دی. با سوراخ کردن رحم وارد شکم می گردد و ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی و بیرون آوردن آی . یو. دی. باشد .
 ۳)
بیرون افتادن آی . یو. دی. – در طی سال اول نصب آی . یو. دی. حدود ۲ تا ۱۰ در صد می باشد که اکثر آنها نیز در طی ماه اول اتفاق می افتد . در خانمهایی که سابقه به دنیا آوردن بچه هایی را دارند فقط ۲ تا ۳ در صد احتمال وقوع چنین حالتی وجود دارد .
 
بعداز سال اول ، بیرون افتادن آی . یو. دی. از رحم به خارج آن به میزان زیادی کاهش می یابد و به حدود یک تا سه در صد می رسد . اگر بیرون افتادن آی . یو. دی. بدون اینکه خانم متوجه آن شود اتفاق بیفتد ، ممکن است حاملگی روی دهد .
 ۴)
وقوع حاملگی – اگر باوجود آی . یو. دی. در داخل رحم ، حاملگی رخ دهد باید سریعا اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. نمود . ادامه حاملگی همراه با آی . یو. دی. خطر سقط خود بخودی را دو برابر و خط زایمان زود رس را چهار برابر می نماید.
 
خانمهایی که با وجود آی . یو. دی. حامله می شوند احتمال بیشتری دارد که به حاملگی خارج رحمی دچار شوند (حدود ۵ در صد) . عدم ایجاد قاعدگی در طی یک ماه ، خونریزی های نامنظم و بروز علائم حاملگی ( مثل تهوع و استفراغ ، حساس شدن پستانها ، دفع مکرر ادرارو خستگی) را باید به
 
پزشک گزارش نمود . حاملگی خارج رحمی در صورتی که به موقع درمان نگردد می تواند باعث مرگ شود.
 
 
 نحوه گذاشتن آی یودی.
 
 
قبل از اینکه پزشک یا ماما بخواهد اقدام به گذاشتن آی . یو. دی. نماید . یک بررسی و معاینه کلی (چک آپ) انجام شود . این معاینات شامل معاینه لگن و پستانها ، تست پاپ اسمیر و آزمایش حاملگی می باشد .در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشت ، می توان اقدام به نصب آی . یو. دی. نمود.
 
آی . یو. دی. را معمولا در روزهای آخر عادت ماهانه نصب می کنند زیرا در آن هنگام ، دهانه رحم کمی باز بوده و احتمال وجود حاملگی بسیا راندک می باشد . با این حال ، می توان آی . یو. دی. را در هر زمانی نصب نمود . کل زمان نصب آی . یو. دی. حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول میکشد . اکثر خانمها در هنگام نصب و نیز بعد از قرار دادن آی . یو. دی. احساس انقباضهایی می کنند . مصرف قرصهای ایبو پروفن می تواند به کم کردن این انقباضهای دردناک کمک نماید. بهتر است این قرصها یکی دو ساعت قبل از نصب آی . یو. دی. خورده شوند تا اثر بهتری داشته باشند . قبل از نصب آی . یو. دی. پزشک یا ماما با استفاده از یک وسیله مخصوص ، اندازه و عمق رحم را اندازه گیری می کند . سپس به آرامی آی . یو. دی. را در رحم قرار میدهند . ممکن است در هنگام نصب آی . یو. دی. انقباضهای دردناکی ایجاد شود و بعد از نصب نیز مقداری خونریزی ایجاد گردد .
 
بعد از نصب آی . یو. دی. به مدت پنج روز از انجام مقاربت خودداری نمایید و نیز در طی این مدت از قرار دادن هر گونه چیزی در داخل مهبل خود (مثل تامپون) پرهیز نمایید . این کار باعث می گردد که احتمال وقوع عفونت کاهش یابد . انقباضهای خفیفی ممکن است در طی چند روز پس از نصب آی . یو. دی. ایجاد شود که میتوان با مصرف داروهای مسکن ساده مثل ایبوپروفن ، آسپرین ویا استامینوفن آنها را تسکین داد . در صورتی که درد خیلی شدید بوده و با مصرف این مسکن ها تسکین پیدا نکرد ، با
 
پزشک خود تماس بگیرید.
 
 
 
پیگیریهای بعدی آی . یو. دی.
 
 
با قرار دادن انگشت تمیز خودتان در داخل مهبل ، می توانید وجود نخی که به انتهای آی . یو. دی. متصل است را احساس نمایید . شما باید بعد از هر عادت ماهانه ، این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که آی . یو. دی. هنوز در محل خود قرار دارد وبه بیرون نیفتاده است . در صورتی که وجود نخ را احساس نکردید ، باید به  پزشک یا ماما ی خود مراجعه نمایید.

بطور کلی بعد از سه ماه که از نصب آی . یو. دی. گذشت باید برای کنترل آی . یو. دی. به  پزشک یا  ماما مراجعه نمود . سپس سالی یک بار باید این کار را انجام داد و تست پاپ اسمیر هم باید بطور سالانه صورت پذیرد.
 
علائم و نشانه های خطر در خانمهایی که از آی . یو. دی. استفاده می کنند
 
 
در صورت مشاهده علائم زیر ، سریعا با پزشک تماس بگیرید:
 *
انقباضهای درد ناک شدید و خونریزی های زیاد
 *
درد شکم
 *
تب
 *
ترشحات غیر طبیعی از مهبل و یا سوزش دستگاه تناسلی
 *
خونریزیهای نامنظم
 *
عنم ایجاد عادت ماهانه
 *
علایم وقوع حاملگی (مثل تهوع ، استفراغ ، حساس شدن پستانها ، تکرر ادرار ، خستگی)
 
 
 
نحوه برداشتن و بیرون آوردن آی . یو. دی.
 
 
آی . یو. دی. را می توان در هر زمانی از رحم خارج نمود . بیرون آوردن آی . یو. دی. خیلی راحت تر از نصب آن می باشد. آی . یو. دی. های مسی را میتوان بعد از ۱۰ سال و آی . یو. دی. های پروژستاسرتی را بعد از یکسال بیرون آورد .
 
 
تذکرمهم:
 
هیچگاه خودتان به تنهایی اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. ننمایید .
 
 
 
مزایای استفاده از آی . یو. دی.
 
 
مزایای آی . یو. دی. ها عبارتنداز :
 *
مشکلی در هنگام مقاربت ایجاد نمی کند
 *
نیازی به مراقبتهای روزانه ندارد
 *
بلافاصله بعد از نصب موثر می باشد
 *
اثرآن طولانی مدت است
 
 
 
معایب استفاده از آی . یو. دی.
 
 
معایب آی . یو. دی. ها عبارتند از :
 *
ازانتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند
 *
نصب وبرداشتن آن نیاز به پزشک یا ماما دارد
 *
ممکن است آی . یو. دی. خودبخود به بیرون رحم بیفتد
 *
می تواند باعث مشکلاتی در طی عادت ماهانه شود

 

 

 

فروش لوازم زناشویی برای خانمها و آقایان

 

http://www.hanishop.ir/

 

بزرگترین پورتال فروشگاهی ایران با بیش از 100 هزار محصول

 

اسپرم کش ها و نقش آنها در جلوگیری از بارداری

 

اسپرم کش چگونه کار می‌کند؟
این مواد اسپرم‌ها را پیش از آنکه بتواند به سمت رحم شنا کنند، می‌کشد. برای تأثیر مناسب، اسپرم کش‌ها باید در عمق واژن و در تماس با دهانه رحم ریخته شوند. کرم، ژل و کف با استفاده از اپلیکاتور (اعمال کننده) به درون واژن ریخته می‌‌شود.

اسپرم کش‌ها را می‌بایستی قبل از رابطة جنسی به داخل واژن ریخت. بعضی از انواع مانند کف و ژل بلافاصله پس از مصرف، اثر اسپرم کشی دارند. همة انواع اسپرم کش در صورتیکه کمتر از ۱ ساعت قبل از انجام رابطة جنسی به داخل واژن ریخته شوند اثر دارند. در صورتیکه یک ساعت از زمان مصرف بگذرد و هنوز رابطة جنسی بر قرار نشده باشد، می‌بایستی مجدداً مصرف شوند. مواد اسپرم کش نباید برای حداقل ۶ ساعت پس از رابطة جنسی شسته و خارج شوند.

کارآیی مواد اسپرم کش به چه میزان است؟
از هر ۱۰۰ زوج که تنها از این مواد برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ۲۹ زوج در طی یک دورة یک ساله باردار می‌شوند. مصرف صحیح و به موقع این مواد در تعیین میزان موفقیت این روش نقش دارد. اسپرم‌ کش‌ها زمانی بیشترین اثر را دارند که همراه یک روش دیگر جلوگیری از بارداری بکار گرفته شوند.

فراموش نکنیم که اصل اساس در کارآیی روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته، انتخاب روش مناسب جهت هر فرد و استفاده دائمی و مناسب از آن روش مطابق دستورالعمل آن است.

پیشگیری ازابتلا به بیماریهای مقاربتی
مواد اسپرم کش محافظتی در مقابل بیماریهای مقاربتی ایجاد نمی‌کنند. برای این منظور همواره باید از کاندوم استفاده نمود.

عوارض جانبی احتمالی
مواد اسپرم کش ممکن است باعث التهاب و یا حساسیت واژن شوند. یک عارضه احتمالی دیگر افزایش خطر عفونت تکرار شونده دستگاه ادراری است که به دلیل بر هم زدن نظم باکتری‌های بدن اتفاق می‌افتد.

استفاده از مواد اسپرم کش برای چه کسانی مناسب است؟
کسانی که این مسئولیت را می‌پذیرند که پیش از انجام رابطة جنسی برای پیشگیری از حاملگی ناخواسته اقدامی انجام دهند و زوجهایی که از کاندوم و یا دیافراگم استفاده می‌کنند و تمایل دارند که محافظت بهتری در مقابل بارداری داشته باشند از مواد اسپرم کش استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان مواد اسپرم کش را تهیه کرد؟
این مواد در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

آشنایی با کاندومهای زنانه

 

کاندومهای زنانه  چیست ؟
 
 

کاندومهای زنانه به غیر از بارداری، از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز نیز جلوگیری میکند . کاندومهای زنانه تنها روشی است که خانمها می توانند با استفاده از آنها از انتقال بیماریهای عفونی جلوگیری نمایند .
 
کاندومهای زنانه بصورت لوله ای پلاستیکی ، نازک و قابل انعطاف ساخته شده اند که خانمها می توانند آنها را در داخل مهبل خود قرار دهند . یک حلقه نرم در انتهای بسته لوله به روی دهانه رحم قرار می گیرد تا در هنگام مقاربت ، کاندوم را در داخل مهبل نگهدارد . حلقه دیگری در انتهای باز لوله قرار دارد و تا حدودی بر روی لبهای مهبل را می پوشاند و بدین طریق از ورود مایعات بدن (منی) مرد به داخل مهبل جلوگیری می شود . کاندومهای زنانه ۷۹ تا ۹۵ درصد درجلوگیری از بارداری موثر می باشند .
 

 نحوه استفاده از کاندومهای زنانه
 
 
کاندومهای زنانه را می توان نا هشت (۸) ساعت قبل از مقاربت در داخل مهبل نصب نمود . در ابتدا ممکن است استفاده از این کاندومها برای خانمها ناراحت کننده باشد اما استفاده از آنها آسان بوده و کم کم به آن عادت خواهند نمود .

خانمها می توانند این کاندومها را به روشهای مختلفی در داخل مهبل خود قرار دهند . شما می توانید در حالیکه ایستاده اید ویک پایتان را بر روی یک صندلی قرار داده اید ، یا در حالیکه نشسته اید و پاهایتان را از یکدیگر باز نموده اید و حتی در حالت خوابیده نیز این کاندومها را در داخل مهبلتان قرار دهید .

استفاده از موادنرم کننده می تواند به نصب آسان آنها در داخل مهبل کمک نماید و همچنین از بروز صدای آلت تناسلی در هنگام تماس با کاندوم درحین مقاربت جلوگیری نماید .

استفاده از مواد اسپرم کش قبل یا بعد از قراردادن کاندوم در داخل مهبل می تواند خطربروز حاملگی را کاهش دهد .
 
 
توجه
 
از کاندوم زنانه و کاندوم مردانه نباید بطور همزمان استفاده نمود .
 
بعد از تمام شدن مقاربت ، کاندوم را به دور بیندازید و هیچگاه دو بار از یک کاندوم استفاده نکنید .دادن کاندوم در داخل مهبل ، حلقه ای که در انتهای بسته کاندوم قرا ردارد را فشار دهید . با استفاده از یک دست ، لبهای خارجی مهبل را باز نمایید و کاندوم را به داخل مهبل فرو نمایید .

حلقه داخلی کاندوم باید بر روی دهانه رحم قرار گیرد . بعد از نصب کاندوم در داخل مهبل ، مطمئن شوید که کاندوم در داخل مهبل پیچ نخورده است .
حدود دو سانتیمتر از انتهای باز کاندوم ، درخارج مهبل ( دربیرون از بدن) قرار میگیرد.
حلقه بیرونی کاندوم را باید در هنگام مقاربت ، درجای خود نگهداشت ، اما این کار ممکن است باعث افزایش تحریک زنانه شود . بعداز تمام شدن مقاربت ، حلقه بیرونی کاندوم را فشار داده و آن را بپیچانید تا تمام مایعاتی (منی) که در داخل آن قرار دارد تبه بیرون نریزد. سپس به آرامی کاندوم را از داخل مهبل بیرون بکشید و آن را به دور بیندازید.
مزایای استفاده از کاندومهای زنانه

مزایای کاندومهای زنانه عبارتند از:
*
از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری می کند
*
از آسیب رسیدن به مهبل در هنگام مقاربت جلوگیری می کند
*
باعث کاهش تحریک آلت تناسلی مرد نمی شود
*
می توان آن را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه نمود
*
از آنجایی که این کاندومها فاقد لاتکس می باشند، می توان برای افرادی که به لاتکس حساسیت یا آلرژی دارند استفاده نمود.
*
می توان آن را با موادچرب کننده ، نرم و لغزنده ساخت
*
در ایجاد حاملگی های بعدی مشکل ایجاد نمی کند
معایب استفاده از کاندومهای زنانه

معایب این کاندومها عبارتند از:
*
وجود آن در هنگام مقاربت محسوس می باشد
*
گاهی اوقات قرار دادن آن در داخل مهبل مشکل می باشد
*
ممکن است در هنگام مقاربت پاره شده و نشت کند
*
قیمت آن از کاندومهای مردانه گران تر است

 

آشنایی با کاندوم های مردانه و زنانه

 

کاندوم های مردانه و زنانه

کاندوم به عنوان یک وسیله پیشگیری از بارداری راه عبور عفونت ها را در زمان نزدیکی جنسی مسدود می کند همچنین جزء یکی از روشهای جلوگیری از بارداری است که مانع از عبور اسپرم ها به رحم می شود.

کاندومها چیستند؟

استفاده از کاندوم یکی از روشهای مسدود کننده است، که مانع از رسیدن اسپرم به رحم می شود.

کاندوم ها در دو نوع مردانه و زنانه وجود دارند که از جنس لاستیک خام یا ترکیب چند پلاستیک ساخته شده اند.

چقدر قابل اطمینان است؟

درصد تأثیرپذیری کاندوم بستگی به چگونگی دقت در استفاده از آن دارد. کاندوم های مردانه اگر براساس راهنما و دستورالعمل آن استفاده شود تا ۹۸% مؤثر هستند. این بدین معنی است که از هر ۱۰۰ نفری که از این روش استفاده می کنند، احتمال حاملگی در بین ۲ زن در سال وجود دارد.

کاندومهای زنانه تا ۹۵% مؤثرند. این بدین معناست که در بین ۱۰۰ زن استفاده کننده از این روش در سال، احتمال حاملگی در ۵ زن وجود دارد.

از کاندومهای مردانه چگونه استفاده شود؟

کاندومهای مردانه برای مردان بالغ که شق شدگی پنیس (آلت مردی) دارند، مناسب است. بایستی قبل از هر گونه نزدیکی از کاندوم استفاده شود. بایستی از هر کاندوم فقط یک بار استفاده شود، آن هم قبل از شل شدگی پنیس. از نگه داشتن محکم کاندوم بر روی پنیس به منظور اجتناب از پخش شدن اسپرم جداً خودداری شود. کاندومی که یکبار استفاده شده به طور بهداشتی و به دقت دفع شود.

از کاندومهای زنانه چگونه استفاده شود؟

کاندومهای زنانه داخل واژینال (مهبل) قرار می گیرد و این آستر زمانی که در محل خود است بطور آزاد و شل می باشد. انتهای مسدود کاندوم در بالای واژینال جای می گیرد. در انتهای باز آن حلقه بیرونی درست در خارج از واژینال قرار می گیرد. بعد از نزدیکی کاندوم را با پیچاندن حلقه بیرونی، خارج کنید تا اسپرم داخل کاندوم بماند و سپس آن را به سمت خود بکشید. کاندوم یکبار مصرف باید به طور بهداشتی دفع شود.

فواید استفاده از کاندوم:

خیلی مؤثر است.
(کاندومهای مردانه
) به راحتی در دسترس است.
تنها زمانی که نزدیکی دارید از کاندوم استفاده می کنید.
از عفونت هایی که از طریق جنسی منتقل می شود مثل ایدز، جلوگیری می کند.
کاندومهای مردانه در انواع مختلف شکل و سایزند.
کاندومهای زنانه در هر زمان قبل از نزدیکی می تواند گذاشته شود.
اشکالات استفاده از کاندوم:

می تواند در سکس وقفه ایجاد کند.
کاندومهای مردانه اگر نادرست استفاده شود ممکن است لغزنده شود یا شکاف بردارد.
در موقع استفاده از کاندوم زنانه بایستی از ورود آلت به داخل کاندوم مطمئن شد و مواظب باشید آلت مردانه پایین و اطراف کاندوم و یا در واژینال فرو نرود.
برخی مردم به مواد شیمیایی لاستیک کاندوم حساسیت دارند، اگر چه این مشکل معمول و شایع نیست.
همزمان با استفاده از کاندوم نبایستی از روغنهای بدن یا لوسیون ها یا مواد چرب کاهنده اصطحکاک استفاده کرد.
چند نکته دیگر:

بیشتر مردم می توانند از انواع کاندوم استفاده کنند. اگر به کاندوم های لاتکس حساسیت دارید می توانید از انواع پلیمری با هر پلاستیک چرب استفاده کنید.
انواعی از کاندومها به تازگی طراحی شده اند و فقط برای سرگرمی و شوخی است و نبایستی برای جلوگیری از بارداری یا جلوگیری از انتقال بیماریهای جنسی استفاده کرد. قبل از مصرف روی جعبه را مطالعه کنید.
از چه جاهایی می توان کاندوم تهیه کرد؟

در مراکز بهداشت رایگان هستند.
کاندومهای مردانه رایگانند و به آسانی در کلینیک های جلوگیری از بارداری، کلینیک های سلامت جنسی، کلینیک های دارویی و تناسلی در دسترسند و یا می توانید کاندومها را از داروخانه خریداری کنید.
کاندومهای زنانه در برخی کلینیک های سلامت جنسی و برخی کلینیک های جلوگیری از بارداری موجود است و یا از برخی داروخانه ها می توان خریداری کرد.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

 

آشنایی با ” روش بستن لوله های رحم در خانمهاجهت جلوگیری از بارداری

 

بستن لوله های رحم در خانمها  چیست و چگونه انجام می شود ؟
 
 

بستن لوله های رحم در خانمها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانمها می گردد . در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند .

همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود . روشهای جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که دراین روشها ، لوله رحم بریده ، سوزانده ویا با استفاده از یک حلقه ، کلیپس یا نوار بسته می شود.
روش جراحی بستن لوله ها

بستن لوله های رحم در خانمها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم بااستفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بیحسی موضعی انجام داد . دو روش جراحی که امروزه بیشتر از آنها استفاده می شود عبارتند از: ۱) مینی لاپاراتومی و ۲)لاپاراسکوپی .

سایر روشهای جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی ، کولپوتومی ، کولدوسکوپی ، هیستروسکوپی و هیسترکتومی می باشد . هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند .

 شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.
در روش جراحی لاپاروسکوپی ، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند بطوریکه حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود . سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف ، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند .

یک برش کوچک دیگر ، درست در بالای خط رویش موهای عانه ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود . کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید .

بعد ازجراحی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود . فعالیت جنسی را می توان وقتی که خانم احساس راحتی می نماید (معمولا بعد از یک هفته) دوباره از سر گرفت .

خانمهایی که جراحی آنها از طریق مهبل انجام می شود لازم است به مدت دو هفته چیزی را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
امکان حاملگی مجدد در صورت باز نمودن لوله ها

بست لوله های رحمی را معمولا به عنوان یک روش دائمی در جلوگیری از حاملگی در نظر می گیرند . با این حال در بعضی از موارد می توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود ، هر چند که این ، روش مشکل و گرانی می باشد.
مزایای بستن لوله های رحم

مزایای این روش عبارتنداز:
*
جلوگیری دائمی از بارداری
*
تاثیر سریع آن بعد ازعمل جراحی
*
عدم اختلال درفعالیت جنسی
*
عدم نیاز به مراقبتهای روزانه
*
ارزان بودن آن
معایب بستن لوله های رحم

معایب این روش عبارتند از:
*
از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند
*
نیاز به عمل جراحی دارد
*
ممکن است نتوان دوباره لوله ها را باز نمود ( در صورت پشیمانی از بستن لوله ها)
*
نسبت به عمل بستن لوله ها در مردان (وازکتومی) ، عمل مشکل تر و پیچیده تری می باشد

 

 

روش اورژانس پیشگیری از بارداری

 

روش اورژانس پیشگیری از حاملگی

روش اورژانس پیشگیری از بارداری روشی است که پس از تماس جنسی محافظت نشده( بدون استفاده از روشهای مطمئن پیشگیری) و یا هر موردی که احتمال بارداری ناخواسته پس از تماس جنسی وجود داشته باشد ، استفاده می شود

  نکته مهم

این روش هرگز نباید مورد استفاده دائم قرار گیرد و لازم است تنها در مواردی مانند پارگی کاندوم ، خروج آی .یو .دی در زمانی غیر از خونریزی قاعدگی، تماس جنسی بدون استفاده از روش مطمئن پیشگیری از بارداری، استفاده از روش طبیعی یا منقطع با شک  به تماس جنسی که می تواند منجر به بارداری گردد ، استفاده شود

زمان شروع و چگونگی استفاده

اگر بیش از ۷۲ ساعت از زمان نزدیکی مشکوک (محافظت نشده) نگذشته باشد می توانید از یکی از روشهای زیر استفاده کنید

 قرص اچ دی ۲ عدد در اولین فرصت و دو عدد ۱۲ ساعت بعد
 
قرص ال دی ۲ عدد در اولین فرصت و چهار عدد ۱۲ ساعت بعد 
 
قرص تری فازیک ( سه مرحله ای ) ، ۴ عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید ۱۲ ساعت بعد
 
قرص لوونورجسترول ، ۱ عدد در اولین فرصت و ۱ عدد ۱۲ ساعت بعد

در مورد هر یک از قرصهای فوق مصرف نوبت اول بهتر است قبل از ۱۲ ساعت پس از وقوع نزدیکی بدون پیشگیری باشد

نکات قابل توجه

 برای کم کردن عارضه تهوع و استفراغ بهتر است قرصها با شکم خالی خورده نشود
 
در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از خوردن قرصها در هر نوبت ، خوردن مجدد قرصها ضروری است 
 
در صورت قاعده نشدن در عرض ۳ هفته پس از استفاده از روش اورژانس پیشگیری برای بررسی وضعیت و انجام تست حاملگی حتما به پزشک مراجعه نمایید
 

 

 

فروش لوازم زناشویی برای خانمها و آقایان

 

http://www.hanishop.ir/

 

بزرگترین پورتال فروشگاهی ایران با بیش از 100 هزار محصول

 

 

چسب های ضد بارداری (contraceptive patch)
 
 
چسب های ضد بارداری (contraceptive patch) شبیه چسب های زخم هستند اما شکل آنها به صورت مربع می باشد. این چسبها را می توان بروی شکم ، کفل ، بازو ویا پشت چسباند . به مدت سه هفته باید هر هفته این چسبها را عوض نمود و یک چسب جدید بکار برد، یک هفته هم نباید از چسب استفاده نمود .

بنابراین درطی یک ماه ، فقط سه هفته باید از چسب استفاده کرد . چسب های ضد بارداری عمل خود را با آزاد کردن تدریجی ترکیبی از هورمونهای استروژن و پروژسترون از طریق پوست انجام می دهند .این هورمونها با جلوگیری از رها شدن تخمک از تخمدانها وغلیظ کردن ترشحات رحم باعث جلوگیری از بارداری می شوند . درصورت مصرف صحیح این چسبها ، تا حدود ۹۹ در صد درجلوگیری از بارداری موثر هستند . اما خانمهای چاقی که وزن آنهابیشتر از ۹۰ کیلوگرم می باشد ، تاثیر این چسبها کمتر می باشد ( حدود ۹۲ درصد ).
 
 
 
نحوه استفاده از چسبهای ضد بارداری
 
 
در طی ۵ روز اول قاعدگی می توانید استفاده از چسب های ضد بارداری را شروع نمایید . در همان روزی از هفته که چسب را می چسبانید باید در هفته آینده آن را عوض نمایید (مثلا شنبه تا شنبه). قسمتی از پوست که می خواهید چسب را روی آن بچسبانید باید تمیز و خشک باشد . برای جلوگیری از تحریک پوست ، هر بار که می خواهید چسب را بچسبانید باید در جای دیگری آن را بچسبانید . هیچگاه چسب را روی پستانها نچسبانید . سعی کنید چسب را در محلهایی از پوست بچسبانید که بر اثر پوشیدن لباسهای تنگ دچار مالش وسایش نشود.
 
 
 
در صورت کنده شدن اتفاقی چسب
 
 
اگر از هنگامی که چسب کنده شده است ، بیشتر از ۲۴ ساعت نمی گذرد، می توان آن را دوباره چسباند ویا از یک چسب نو استفاده نمود . اما اگراز زمان کنده شدن چسب ، بیش از ۲۴ ساعت می گذرد ، باید در آن ماه از روش دیگری برای جلوگیری از حاملگی استفاده نمود .
 
 
عوارض جانبی چسب های ضد بارداری
 
 
بعضی ازخانمها ممکن است دچار عوارض جانبی زیر شوند :
 *
تحریک یا قرمز شدن پوست در محل چسباندن چسب
 *
خونریزیهای نامنظم
 *
مشکلاتی در استفاده از لنزهای تماس چشمی
 *
بالا رفتن فشار خون
 *
تهوع
 *
سردرد
 *
حساس شدن پستانها
 *
تغییرات خلق و خوی
 *
درد های شکمی
 
 
 
تاثیر داروها برروی اثر ضد بارداری چسبها
 
 
مصرف داروهای آنتی بیوتیک ، داروهای ضد تشنج ، داروهای ضد میگرن و ضد سل می توانند باعث کاهش تاثیر چسبهای ضد بارداری شوند.
 
 
 
مزایای استفاده از چسبهای ضد بارداری
 
 
مزایای چسبهای ضد بارداری عبارتنداز:
 *
استفاده از آنها آسان می باشد
 *
در هرماه به مدت سه هفته استفاده می شوند
 *
تاثیری در فعالیت جنسی ندارند
 
 
 
معایب استفاده از چسبهای ضد بارداری
 
 
معایب چسبهای ضد بارداری عبارتند از:
 *
از انتقال بیماریهای مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند
 *
خطر وقوع سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد
 *
نیاز به نسخه پزشک دارد

 

 

آشنایی با حلقه مهبلی یا واژینال رینگ (Vaginal Ring)

 

حلقه مهبلی یا واژینال رینگ (Vaginal Ring) چیست ؟
 
 

حلقه مهبلی یا واژینال رینگ (Vaginal Ring) یک حلقه نازک ، شفاف و انعطاف پذیر می باشد که خانمها می توانند برای جلوگیری از بارداری ، خودشان آن را داخل مهبل خود قرار دهند .

درطی سه هفته به تدریج از این حلقه مهبلی ، هورمونهای استروژن و پروژسترون آزاد می شود تا جذب بدن گردد .

این هورمونها باعث می شوند که تخمک گذاری متوقف شده و ترشحات رحم غلیظ تر گردند تا بعنوان سدی از حرکت اسپرمها جلوگیری نمایند . اثر حلقه های مهبلی در جلوگیری از بارداری ، ۹۸ تا ۹۹ در صد می باشد.
نحوه استفاده از حلقه مهبلی

در طی ۵ روز اول قادعدگی ، حلقه مهبلی را باید در مهبل قرار داد . بعد از ۸ روز، حلقه مهبلی اثر خود را در جلوگیری از بارداری نشان می دهد .

برا ی کاهش احتمال وقوع حاملگی بهتر است در هنگام مصرف حلقه مهبلی ، بخصوص در هفته اول استفاده از آن ، از کاندوم یا اسپرم کش هم استفاده نمود.
نحوه قرار دادن حلقه مهبلی

در ابتدا ممکن است این کار دشوار و ناراحت کننده باشد . با اینحال ، از آنجائیکه حلقه مهبلی یک روش سد کننده نمی باشد ، قرار دادن اشتباه آن نیز معمولا اشکالی ایجاد نمی کند .

شما می توانید بصورت نشسته ، ایستاده و یا خوابیده ، این حلقه مهبلی را در مهبل خودتان قرار دهید . ابتدا اطراف حلقه را فشار دهید و سپس آن را به آرامی در داخل مهبل قرار دهید .

حلقه را به اندازه کافی در داخل فرو کنید تا احساس راحتی نمائید و دیگر وجود حلقه را احساس نکنید.
نحوه برداشتن و بیرون آوردن حلقه مهبلی

یک حلقه مهبلی به مدت سه هفته در مهبل باقی می ماند. برای بیرون آوردن حلقه از داخل مهبل ، انگشت خود را بصورت قلاب در آورده و حلقه را بیرون بکشید . در طی چند روز آینده خونریزی قاعدگی شروع خواهد شد. هفت روز بعد می توانید یک حلقه جدید در داخل مهبل خود قرار دهید تا برای یک ماه آینده هم از اثر ضد بارداری آن استفاده نمایید

 

آشنایی با وازکتومی (vasectomy)

وازکتومی (vasectomy) چیست و چه عوارضی دارد ؟
 

وازکتومی (vasectomy) نامی است که به روشی ازجراحی که توسط آن مردان عقیم می شوند داده شده است .


دراین عمل جلوی انتقال اسپرمها از بیضه و رسیدن آن به مایع منی گرفته می شود. اگر در مایع منی ، اسپرم وجود نداشته باشد ، غیر ممکن خواهد بود که حاملگی رخ دهد .

در عمل جراحی وازکتومی به برداشتن بیضه ها نیازی نمی باشد و در توانایی تولید منی توسط مردان اختلالی ایجاد نمی شود . با انجام این عمل جراحی هیچ تغییری درعملکرد جنسی مردان ایجاد نشده و ویژگیهای مردانه تغییر نمی یابد .

بعد ازعمل وازکتومی مردان هنوز قادرخواهند بود که از فعالیت جنسی لذت برده و تغییری در خروج منی احساس نخواهند نمود. تنها تفاوتی که با انجام این عمل ایجاد می شود این است که مایع منی فاقد اسپرم خواهد شد .
وازکتومی یک روش دائمی جلوگیری از بارداری می باشد و در صورتی که مردی بعد ازعمل وازکتومی تصمیمش عوض شود و بخواهد دوباره بچه دار شود به آسانی قابل برگشت خواهد بود .

بنابراین قبل از اینکه اقدام به عمل وازکتومی شود باید فرد مطمئن شود که دیگر درهر شرایط دیگری خواهان پدر شدن نخواهد بود . با این حال گاهی اوقات می توان با یک عمل جراحی ، وازکتومی را برگشت داد اما هیچگونه تضمینی وجود ندارد که این عمل موفقیت آمیز بوده و دوباره فرد بتواند صاحب فرزند شود.

نحوه عمل جراحی وازکتومی

وازکتومی یک عمل جراحی راحت و آسان می باشد . برای انجام عمل وازکتومی ، دو روش وجود دارد که عبارتند از : ۱) وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن ۲) وازکتومی بدون استفاده از تیغ جراحی
برای اینکه عمل جراحی وازکتومی را بهتر بفهمیم ، بهتر است ابتدا کمی درباره دستگاه تناسلی مردان و عملکرد آن مطالبی بیان شود .

بیضه ها عضوی از بدن هستند که تولید اسپرم و هورمون جنسی مردانه تستوسترون می کنند . بیضه ها در داخل کیسه ای به نام اسکروتوم Scrotum قرار دارند . هر بیضه به لوله ای کوچک و پیچ در پیچ به نام اپیدیدیم (Epididymis) متصل است .

اسپرمها وقتی از بیضه خارج می شوند وارد اپیدیدیم شده و در آنجا حدود شش هفته نگهداری می شوند تا کامل و بالغ شوند . اپیدیدیم نیز توسط یک جفت لوله دیگر به نام وازدفرانس (Vas deferens) به غده پروستات متصل می گردد . مایع منی در پروستات ساخته میشود و در هنگام مقاربت ، این مایع منی با اسپرم مخلوط شده و از آلت تناسلی خارج می گردد.
در روش وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی ، ابتدا اسکروتوم (پوست روی بیضه ) با استفاده از یک ماده بی حس کننده که به داخل آن تزریق می گردد بی حس می شود. سپس با مشخص کردن مجرای وازدفرانس در زیر پوست اسکروتوم ، یک برش کوچک (معمولا حدود یک سانتیمتر) بر روی اسکروتوم ایجاد می شود .

اکنون با بیرون کشیدن وازدفرانس از طریق این سوراخ ، دو برش بر روی آن ایجاد می کنند و یک سانتیمتر از آن را بر می دارند . هر دو سمت بریده شده وازدفرانس را با نخ یا کلیپس و یا با کوتر می بندند و سپس آنها را به داخل اسکروتوم بر می گردانند. اکنون برشی که بر روی اسکروتوم وجود دارد را با زدن بخیه می بندند. سپس تمام این کارها را برای سمت دیگر (بیضه طرف دیگر) انجام می دهند.

در روش وازکتومی بدون استفاده از تیغ که به آن اصطلاحا N.S.V. گفته می شود ( حروف اول کلمات No – scalpel vasectomy) در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از انجام بی حسی موضعی با استفاده از دو عدد پنس ، این عمل انجام می شود . از آنجایی که سوراخی که دراین روش ایجاد می گردد خیلی کوچک می باشد ، نیازی به بخیه زدن وجود ندارد.

مراقبت پس از عمل وازکتومی

به مدت یک تا سه روز پس از عمل وازکتومی ، لازم است که فرد استراحت کامل داشته و حرکاتش را محدود نماید تا موجب کاهش تورم شده و اجازه دهد که مجرای وازدفرانس که بریده شده ، التیام یابد. اکثر آقایان در چنین مواقعی ترجیح می دهند که به پشت خوابیده و پاهایشان را بالا بیاورند .

اگر چه این کار لزومی ندارد . انجام حرکات شدید ، بلند کردن اجسام سنگین و راه رفتن زیاد باعث افزایش احتمال بروز التهاب و خونریزی در اسکتروم می شود .
معمولا به مدت یک هفته کمی احساس ناراحتی در افراد طبیعی می باشد . داروهای مسکن و ضد التهاب در چنین مواردی می توانند سودمند باشد . استفاده از کیسه حاوی یخ هر ۱۵ دقیقه یک بار و به مدت ۱۵ دقیقه میتواند به کم کردن تورم کمک نماید.
 
 
 
زمان لازم برای اطمینان از عدم وجود اسپرمها در منی
 
 
وازکتومی عملی نیست که بوسیله آن سریعا و بلافاصله بتوان نتایج عقیم بودن را مشاهده نمود . اسپرمها می توانند به مدت بیش از یک هفته در وازدفرانس ، در بین انتهاهای بخیه زده آن و مجرایی که به آلت تناسلی متصل است ، باقی بمانند .

در اکثر آقایان ، حدود ۱۰ تا ۱۴ بار که مقاربت انجام دادند و منی از آنها خارج شد ، به مدت یک تا دو هفته طول میکشد تا مجرای آنها خالی از اسپرم شود. معمولا حداقل دو نمونه از مایع منی در طی یک هفته تا یک ماه بعد از عمل وازکتومی باید گرفته شود وبرای آزمایش اسپرم به آزمایشگاه فرستاده شود .

وقتی در برگه آزمایش تعداد اسپرمها صفرگزارش شد و هیچ اسپرمی در مایع منی دیده نشد ، آن موقع می توان گفت که عمل وازکتومی با موفقیت انجام شده و فرد عقیم شده است . تا آن هنگام باید از سایر روشهای ضد بارداری استفاده نمود.
 
از آنجایی که اسپرمها فقط پنچ در صد مایع منی را تشکیل می دهند، بعد از عمل وازکتومی ، فرد هیچ احساسی از کم شدن مایع منی خود نخواهد داشت . عمل وازکتومی بر خلاف بعضی از شایعات هیچ اختلالی درتولید هورمون جنسی مردانه تستوسترون نداشته و باعث کاهش میل جنسی نیز نمی شود .
 
 
 عوارض جانبی وازکتومی
 
 
عوارض جانبی جدی این عمل بسیارنادر می باشند . حدود ۱۰ در صد افراد دچار درد، خونریزی و التهاب بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند شد . این امر ممکن است به دلیل ایجاد فشار موقتی که در وازدفرانس ایجاد می شود پدید آید. درموارد خیلی نادری ممکن است اسپرمها تا حتی یکسال بعد از عمل وازکتومی نیز در مایع منی یافت شوند .

این وضعیت ممکن است به علت مهاجرت آرام و ضعیف اسپرمها دروازدفرانس ایجاد شود و یا اینکه ممکن است نشان دهنده این باشد که انتهای بسته شده وازدفرانس دوباره به یکدیگر متصل شده اند . راه حل این وضعیت ، انجام دوباره عمل وازکتومی می باشد .

گاهی اوقات وضعیتی به نام گرانولوم اسپرم (gronuloma) ایجاد می شود که در این حالت اسپرمهای باقی مانده بصورت غده کوچکی جمع می شوند و موجب تحریک می گردند . این وضعیت معمولا با گذشت زمان خود بخود برطرف می شود با این حال گاهی اوقات می توان باعمل جراحی آن را برداشت.
 
 
 
مزایای وازکتومی
 
 
مزایای وازکتومی عبارتند از:
 *
یک روش دائمی جلوگیری از بارداری می باشد
 *
اختلالی در فعالیت جنسی ایجاد نمی کند
 *
نیازی به مراقبتهای روزانه ندارد
 *
نسبت به عمل بستن لوله های رحم در خانمها ، روش وازکتومی بسیار آسان تر و ارزان تر می باشد.
 
 
 
معایب وازکتومی
 
 
معایب وازکتومی عبارتند از:
 *
از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند
 *
بلافاصله بعد از عمل جراحی اثر عقیم بودن آن آشکار نم شود
 *
نیاز به عمل جراحی کوچکی دارد
 *
ممکن است دوباره مجاری وازدفرانس به یکدیگر متصل شوند
 *
ممکن است در صورت پشیمان شدن از انجام این عمل ، عمل برگشت پذیر بودن آن اجرا نشود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد